Zuzanna Grochowska jest studentką grafiki na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Zajmuje się działaniami w przestrzeni nowoczesnych mediów takimi jak video mapping, jak i tradycyjną grafiką warsztatową, rysunkiem oraz malarstwem. Poza pracami na Akademii, realizuje się również przy tworzeniu scenografii i dekoracji filmowych oraz rysowaniu storyboardów. W Notatniku mamy okazję po raz pierwszy przybliżyć fragment jej twórczości. Zapraszamy do inspirującego świata kształtów, wygięć, wymiarów…
W moich poszukiwaniach artystycznych, kieruje? się che?cia? przedstawienia obiektów
o cechach biologicznych na zróżnicowanych fakturowo powierzchniach. Głównym źródłem inspiracji pozostaje ludzkie ciało i jego przekształcenie. Na drodze eksperymentów technologicznych szukam najbardziej unikatowego poła?czenia plamy i linii oraz sfery. Motywem przewodnim mojej twórczości jest grafika, lecz z czasem zaczęłam odczuwać potrzebę uwydatnienia jej w trójwymiarze. Stąd wziął się pomysł na plastikowe obiekty
z tłoczoną w nie tkanką graficzną. Tak powstały Astralon, Hermes czy Bodyshape.
Płaszczyzny błyszczącego plastiku zostały rozgrzane, a następnie uformowane ręcznie,
by uzyskać unikatowe wygięcia. Następnie poprzez działanie plastyczne opakowane w wydruki UV wykonane na gumie silikonowej lub zalewane gipsem wewnątrz plastikowej formy. Każdorazowo metoda wykonania obiektu przestrzennego różniła się od poprzedniej techniki. Niekiedy, ulegając fascynacji samą materią tworzywa sztucznego, połyskującego niczym powierzchnia lustrzana i tworzącego różnorodne odbicia, pozostawiałam obiekt
w samym wygięciu, jak w projekcie Hermes czy Papier, dając formom możliwość interakcji
z zastanym w otoczeniu światłem, dzięki czemu zyskują dodatkowy wymiar barwny
i przestrzenny.
Obiekty przestrzenne zostały wykonane w procesie termoformowania tworzywa sztucznego, które wykorzystywane jest w celach przemysłowych do tworzenia opakowań spożywczych
i wielu produktów użytku codziennego. Wspomniana wyżej elastyczna i gładka powierzchnia przywodzi na myśl zniekształcające efekty znane z gabinetów lustrzanych, umieszczanych w wesołych miasteczkach oraz jest odwołaniem się do twórczości artystów takich jak László Moholy-Nagy, Jeff Koons czy Anish Kapoor.
Moim podstawowym zamierzeniem jest osiągnięcie nowatorstwa w samej technice. Balansując na granicy kiczu, związanego z wykorzystaniem współcześnie rozpowszechnionego medium jakim jest plastik oraz prostoty formy, tworzę obiekty, których głównym zamierzeniem jest ukazanie dynamiki, lekkości, a także z pozoru niemożliwego połączenia materii takich jak gips i plastik. Gips jest jedną z moich ulubionych materii plastycznych, która poprzez swój przygotowawczy, przejściowy charakter i kruchość bywa nazywana prymitywną formą rzeźbiarską, będącą wyjściem dla dalszych działań. Działania artystki Marii Bartuszovej stanowią dla mnie ważną inspirację do działania z materiałami delikatnymi i nietrwałymi w obliczu próby czasu. Moja fascynacja powierzchniami gładkimi zaczęła się właśnie od gipsu, którego perfekcyjną gładź uzyskiwałam metodą eksperymentów z matrycami oraz sposobem odlewania. Niekiedy odlewany z silikonowych form, czasem z wygiętych plastików gips, łączyłam z żywicznymi podstawami, starając się uzyskać efekt zaprzeczenia prawom grawitacji jak w przypadku projektu r/v.
Dotychczasowe wystawy:
? Indywidualna wystawa fotograficzna w Galerii R, 2014
? Who I am, What Am I doing, Galeria Oficyna oraz zagraniczna wymiana projektu z Milwaukee Institute of Art and Design, 2016
? Genius Loci ? Dwa widzenia, Pałac w Wilanowie, 2016
? Rysować Naturalnie! Międzynarodowa Wystawa Rysunku Studenckiego w Toruniu, Stara Wozownia, 2016
? Wystawa pracowni struktur wizualnych Krzysztofa Trusza na Festiwalu Miasto Gwiazd ?interdyscyplinarny festiwal sztuk w Żyrardowie, 2016
? Ekspozycja Anamorfozy, Noc Muzeów, Stowarzyszenie Artystów Lubelska 30/32, Pracownia nr 3, 2016
? 3 miejsce w konkursie na pocztówkę promującą Dzielnicę Śródmieście m. st. Warszawy, organizowany przez Urząd Dzielnicy Śródmieście, 2016
? Wyróżnienie i publikacja pocztówek po wystawie Genius Loci ? Dwa Widzenia przez Pałac Jana III w Wilanowie, 2016
? Wystawa Pracowni nr 6 Andrzeja Węcławskiego w Galerii Wertykalnej, ASP w Katowicach, 2016
? Video Mapping na Pałacu Czapskich w ramach Nocy Muzeów, ASP w Warszawie, 2017
? Video Mapping Pałacu Radziejowickim w ramach IX Festiwalu J. Waldorffa, 2017
? Indywidualna wystawa malarstwa i rzeźby w Miłość ? Kredytowa 9, 2017
? Indywidualna wystawa na ASP w pracowni Rysunku 26, prof. Jacka Staszewskiego, 2017
? Ekspozycja w ramach Pracowni nr 6 podczas Międzynarodowego Trienalle Sztuk Graficznych Imprint, ASP Warszawa 2017
? Udział w ART FRESH FESTIVAL 9, Warszawa 2018
? Wystawa Wspaniały Nowy Świat w ramach Pracowni Grafiki Warsztatowej nr 6 prof. Andrzeja Węcławskiego, ASP w Warszawie, 2018
? (Nad)rysować, Międzynarodowa Wystawa Rysunku Studenckiego w Toruniu, Stara Wozownia, 2016