Zastawialiście się jak powstają odbitki wykonane w klasycznej technice druku wypukłego?
Jest to zajęcie czasochłonne, wymaga sporo pracy oraz cierpliwości. O dokładności  nie wspomnę. Postaram się pokrótce, w dwunastu krokach opowiedzieć co i jak.

Zaczynamy od stworzenia matrycy w linoleum. O tym procesie opowiem wam innym razem. Teraz ekspresowo przeskoczymy do momentu, w którym będziemy wykonywać odbitki.

1. Najpierw wydzieramy papier do formatu, który nas interesuje.

2. Szpachelką nabieramy dedykowaną farbę ? lepką, gęstą, o charakterystycznym zapachu (koniecznie na bazie olejnej, te wodne źle trzymają się matrycy, odbitki wychodzą blade), wstępnie rozprowadzamy na szkle.

3. Rozwałkowujemy wałkiem czarną maź na szkle. Jak zrobić to idealnie? Powiem wam w tajemnicy, że jeśli powierzchnia ma ?matowy połysk? wtedy jest tak, jak trzeba. Jeśli mocniej odbija światło, użyliście za dużo farby.

4. Teraz już możemy nanieść farbę na matrycę.

5. Układamy matrycę na prasie ręcznej.

6. Wkładamy wysokiej jakości papier do kuwety z wodą, musi się namoczyć.

7. Osuszamy papier gazetami. Nie wszystkie się do tego nadają, niektóre puszczają farbę i mogą zniszczyć nam materiał.

8. Delikatnie kładziemy papier na matrycy, przykrywamy filcem i możemy kręcić korbą.
W tym przypadku mamy malutką prasę. Nazywam ją plenerową. Klasyczne duże prasy mają wielkie ?koła sterowe?. Kręcąc nimi można poczuć się jak na żaglowcu.

9. Odkrywamy filc, powolutku ściągamy papier. Polecam złapać za róg i zrobić to po przekątnej.

10. Teraz pozostaje położyć świeżutką odbitkę na płycie pilśniowej/tablicy korkowej.
Promieniście przyszpilić. Im gęściej tym lepiej, bo wysychający papier będzie lekko falował.

11. Po wyschnięciu odbitki, uwalniam ją od szpilek, podpisuje oraz stempluje.

12. Gotowe.


Autor: Szymon Członkowski, www.grafikawarsztatowa.pl

Zapisz

Zapisz